Sjoerd aan het werk in zijn zelf-ingerichte werkruimte

Ze worden dagelijks gebruikt voor rioleringswerkzaamheden; inspectie-camera’s. Het is kostbare apparatuur waar meestal dan ook zorgvuldig mee gewerkt wordt. Toch gebeurt er wel eens iets waardoor de camera stuk gaat of een onderdeel vervangen moet worden. Sinds enkele maanden kun je ook bij Rioned terecht voor camera-reparaties. We spraken met de specialist op dit gebied bij Rioned, Sjoerd Ermen

Sjoerd, de camera-specialist van Rioned. Dat klinkt interessant. Wat houdt dit precies in?

Haha, dat klinkt inderdaad interessant maar eigenlijk is mijn functie nog breder dan dat. Met een mooie naam noemen we het ‘Allround Mechanic Aftersales met specialisatie op inspectie- en detectie’. Dit betekent dat ik met name verantwoordelijk ben voor de camera-reparaties maar ook af en toe meehelp met andere aftersales werkzaamheden.

Hoe ben je in deze functie terecht gekomen?

Erik Burgers vroeg me voor deze functie, hij leidt de afdeling Aftersales. Voordat ik aan deze nieuwe uitdaging begon, heb ik vier jaar op de afdeling specials gewerkt, waar de combinatie hogedruk-vacuüm units gemaakt worden. Twee jaar geleden tijdens de vakantieperiode viel ik in op de afdeling service/aftersales. Daarna kwam deze vacature vrij en heeft Erik me hiervoor gevraagd. Ik zei direct ‘Ja’, zag het als een mooie nieuwe uitdaging. Op de afdeling specials waren voor mij toen weinig groeimogelijkheden meer. Dus ik heb het aanbod met beide handen gegrepen. En 1 april dit jaar ben ik gestart in deze nieuwe functie.

Was je altijd al geïnteresseerd in camera-apparatuur?

Ja, ik vond het wel altijd al interessant. Het is zulke fijne techniek. Maar daarnaast is het ook vooral het technische deel wat me boeit en de afwisseling in werkzaamheden.

Hoe ervaar je je nieuwe functie?

Mijn nieuwe functie bevalt me heel goed. Dat we de camera-reparaties binnenshuis doen is ook voor Rioned als bedrijf nog geheel nieuw, dus er ligt een mooie uitdaging op me te wachten. Er zijn geen collega’s die dit eerder gedaan hebben maar iedereen is wel heel behulpzaam en meedenkend.

De functie en afdeling moest helemaal opgezet worden. Ik kreeg dan ook alle vrijheid om dit zelf in te richten. Zo heb ik mijn eigen magazijn gecreëerd met alle benodigde onderdelen voor camera-reparaties.

 

Een greep uit het camera-assortiment van Rioned.

Wat is het leukst aan je werk? En wat is het minst leuk?

De afwisseling in werkzaamheden vind ik het allerleukst. Dit maakt het extra uitdagend. Ik vind het daardoor dan ook minder leuk wanneer er een aantal dezelfde soort klussen achter elkaar komen.

Komt het ook ooit voor dat je het niet kunt repareren? En wat dan?

Soms zijn er storingen in de camera-apparatuur waar ik (nog) geen training in heb gehad, of niet direct de juiste materialen voor beschikbaar heb. Dan overleg ik met de leverancier, zij leggen het dan telefonisch uit of ik stuur het naar hen op.

Je bent dus onlangs op cursus geweest bij de diverse camera-fabrikanten. Hoe was dat?

De cursussen waar stuk voor stuk erg interessant en leerzaam. Iedere cursus duurde een paar dagen en ik ging samen met Otto, onze service-monteur voor de Belgische markt. We liepen daar mee in de dagelijkse werkzaamheden. Terwijl zij de camera’s repareerden, legden ze het aan ons uit. Je krijgt dan ook veel innovaties en weetjes te horen. En wij konden natuurlijk ook specifieke klantvraagstukken bespreken. Daar heb ik echt heel veel van opgestoken!

Heb je al veel camera’s gerepareerd?

Ik denk dat ik inmiddels al honderden inspectie-camera’s heb gerepareerd. Meestal ben ik een paar uur bezig met één camera. Bij de MiniCam en de FiberCam kan ik de meeste reparaties wel doen terwijl de klant wacht. Zij zijn dan super geholpen en kunnen direct weer aan de slag.

Wat zijn de meest voorkomende reparaties?

De duwkabels moeten regelmatig gerepareerd worden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Als de buis te groot is voor het type camera dan kan de kabel knikken waardoor deze breekt. Ook gebeurt het soms dat er met de camera een verstopping wordt weggeduwd, ook dan breekt de duwkabel.

Zijn er al veel klanten bekend die jou weten te vinden voor camera-reparaties?

Ja, steeds meer klanten weten mij direct te vinden. Dat probeer ik ook wel een beetje zo te sturen. Als een klant eenmaal hier is geweest, geef ik mijn directe e-mailadres en telefoonnummer door aan de klanten zodat ze niet iedere keer via de receptie gestuurd worden.

Heb je nog (onderhouds)tips of advies voor gebruikers van rioolcamera’s?

Ga er voorzichtig mee om en houd in je achterhoofd dat het elektronische apparatuur is die het riool ingaat. Je moet het eigenlijk zien als een fotocamera die het riool ingaat. Dat is gewoon heel kwetsbare apparatuur.