Met regelmaat gaan we in gesprek met de medewerkers van ons mooie bedrijf. Deze keren spraken we met Serge; een nieuw gezicht bij Rioned!

 

Naam : Serge Bobin
Functie: Head of Direct Sales
Leeftijd: 39

 

Je werkt sinds juni bij Rioned. Waarom is je keuze op Rioned gevallen?

“Ik ben met Rioned in contact gekomen via LinkedIn en Hays recruitment. Ik zag al snel de dynamiek bij Rioned. Binnen dit bedrijf kan iedereen een actieve en vooral ook pro-actieve rol spelen. Als kleinere onderneming is Rioned in staat om snel op veranderingen binnen een markt in te spelen. Het beslissingstraject is gewoon korter. En natuurlijk is Rioned 'leader' op het gebied van de ontwikkeling en productie van rioolmachines. Daarmee was de keus voor mij heel logisch.”

Wat zijn je voornaamste taken?

Binnen het managementteam zorg ik dat de alle onderdelen van de verkoopafdeling goed en efficiënt samenwerken. Dat zijn de buitendienst, de binnendienst en de aftersales-serviceafdeling. Zo werken we aan tevreden klanten door een nóg betere service te bieden. Verder ben ik verantwoordelijk voor de strategie in de landen waar wij met een eigen verkoop buitendienst werken.

Wat wordt je eerste grote klus bij Rioned?

Het allerbelangrijkst is om de mensen die hier werken goed te leren kennen. Ik wil ze helpen om hun sterke kanten zo goed mogelijk in te zetten. Verder werk ik aan een plan, waarbij binnendienst, serviceafdeling en verkoop buitendienst nog beter kunnen samenwerken om de tevredenheid van de klanten te verhogen.

Welke doelen wil je de komende jaren bereiken?

Ik kijk ernaar uit om een leuke werksfeer te creëren. Ik wil samen met enthousiaste mensen mooie successen vieren. En natuurlijk heb ik de ambitie om het bedrijf verder te laten groeien. Vooral in die landen waar de kansen voor Rioned groot zijn en waar ons marktaandeel in rioolmachines nog flink kan groeien.

Waar heb je gewerkt voordat je bij Rioned kwam?

In het begin van mijn carrière heb ik op een financiële afdeling gewerkt. Vooral de hele dag analyses te maken. Ik kwam al snel tot de conclusie dat dat niets voor mij was. Daarom ben ik richting sales gegaan. In eerste instantie om een product in Duitsland te lanceren.
In de jaren die volgden heb ik veel saleservaring opgedaan. Onder andere met key-account-management, project-management, sales & marketing en in het bijzonder met coaching & training van het salesteam.
De afgelopen 10 jaar heb ik in veel Europese landen gewerkt maar ook in het Midden-Oosten en in Azië. Daar heb ik bij grote internationale bedrijven veel ervaring opgedaan. Onder andere bij Alcatel-Lucent, Hilti en Thales.

Hoe is het om steeds in een ander land te wonen en te werken?

Ik vind het zeer uitdagend. Je leert nieuwe culturen kennen. Anders dan op vakantie. Als je in een ander land werkt, leer je echt mensen begrijpen die uit een andere culturele, religieuze en politieke omgeving komen. Ik heb geleerd me steeds aan te passen wat communicatie en samenwerken betreft. Ik leer daar heel veel van. En dan is er altijd weer een andere taal. Werken met een vreemde taal is altijd leerzaam.

Welke opleiding heb je gevolgd?

Na de Economische Hogeschool in Reims heb ik mijn Bachelor gehaald aan de Alcatel University. Een aantal jaren later heb ik in Frankfurt aan de Goethe University mijn MBA gehaald. Tussendoor heb ik mijn GDS (Grosses Deutsches Sprachdiplom) van het Goethe Institut en mijn NT2-examen Nederlands taal gehaald. Dat vond ik leuk, maar ook belangrijk. Als je als buitenlander de lokale taal spreekt kun je beter en sneller integreren.

Tot slot, welke vier bijvoegelijke naamwoorden vind je goed passen bij Rioned?

  • ‘Flexibel’ - het is een flexibel bedrijf
  • ‘Leader’ - in de markt van rioolmachines
  • ‘Smart’ - het zijn gewoon hele slimme producten
  • ‘Gemotiveerd’ - dit gaat natuurlijk over de mensen

We wensen Serge veel succes in zijn nieuwe baan!

Foto: Serge stelt zich voor aan de medewerkers tijdens de jaarlijkse Rioned BBQ