Afgelopen jaar introduceerde Rioned de eerste volledig elektrische CityJet op de markt. Al snel na de introductie meldt Van der Velden Rioleringsbeheer zich bij ons. Zij zijn erg enthousiast over deze innovatieve en duurzame manier van rioolreiniging en willen het wel eens in de praktijk testen. Er ontstaat een samenwerking en niet veel later neemt de vestiging in Amsterdam de eerste eCityJet in gebruik. Daarover schreven we eerder al dit nieuwsartikel.

Inmiddels is de testfase afgerond en delen we graag de eerste ervaringen met jullie. Hoe heeft Van der Velden de eerste werkzaamheden met de eCityJet ervaren? We spreken met Celestino da Cruz, rioolreiniger bij Van der Velden Rioleringsbeheer

Team Van der Velden neemt de eCityJet in ontvangst

Team Van der Velden neemt de eCityJet in ontvangst

Twee dagen riool reinigen zonder tussentijds bijladen

‘’De eerste meevaller was de capaciteit van de batterijen.’’, vertelt Celestino. ‘’Het is vooraf lastig in te schatten hoeveel minuten je effectief reinigt met hogedruk op een gemiddelde werkdag. Bovendien variëren de werkzaamheden op de ene dag nogal ten opzichte van de andere dag. We maakten ons vooraf dan ook lichtelijk zorgen of de zes batterijen die de eCityJet van stroom voorzien voldoende werktijd zouden leveren. Maar in de praktijk viel dat echt heel erg mee. We konden er zelfs twee werkdagen (zo’n 10 ontstoppings- en reinigingsklussen) mee werken zonder tussentijds bij te laden.’’

Laadtijd van de batterijen

De eerste dag staan er vijf klussen op het programma. In totaal wordt er zo’n 450 meter buis gereinigd (voornamelijk 125 mm diameter). Celestino vertelt: ‘’We beginnen op 92% batterij en eindigen de werkdag met nog 56% op de teller. Pas aan het einde van de tweede werkdag worden de batterijen opgeladen. Het opladen van de batterijen die inmiddels bijna leeg zijn, gebeurt in zo’n zeven uur. Daarna zitten ze weer helemaal vol en is de eCityJet klaar voor de volgende klus.’’

eCityJet is super stil

‘’Een ander bijkomend voordeel is dat de machine aanzienlijk stiller is dan een machine met diesel motor, wat bijvoorbeeld bij werkzaamheden in de avond- of nachturen een belangrijke factor is. Bovendien is de brandstof die bij deze machine uit het stopcontact komt, financieel ook nog eens een stuk voordeliger dan fossiele brandstoffen die anders getankt zouden moeten worden’’, vervolgt Celestino.

De eCityJet, 100 % elektrisch

De eCityJet, 100% elektrisch

Elk voordeel heeft zijn nadeel

De eCityJet demo is ingebouwd in een volledig elektrische Mercedes eVito. Deze combinatie van rioolreinigingsmachine en auto is dus dubbel duurzaam en hiermee kunt u zich onderscheiden in de markt. Het vraagt echter ook om een goede planning want de eVito had destijds nog maar een batterijcapaciteit van 100 KM. Inmiddels is er echter een nieuw model bestelauto beschikbaar met een groter kilometerbereik.

‘’Ook moet je goed nadenken wat er meegenomen moet worden in de auto, omdat het laadvermogen van de eVito niet zo heel groot is.Het is een compacte auto, maar met de HD machine, de benodigde gereedschappen en mijzelf als chauffeur zat de auto al snel aan zijn maximale gewicht. En dan heb je in Amsterdam ook nog eens heel hoge drempels..’’ vertelt Celestino. 

Leuk om de allereerste te zijn

‘’Ik kijk heel positief terug op de tests met de eCityJet. Erg leuk dat wij deze primeur hebben gehad. Het werken met de eCityJet heb ik als heel positief ervaren.’’ concludeert Celestino. ‘’Het is fijn werken met de machine die niet zoveel geluid produceert als andere rioolreinigingsmachines, maar minstens zo krachtig is en makkelijk te bedienen. Als je het mij vraagt is dit de toekomst van rioolreiniging.’’ 

Wij zijn erg blij met deze samenwerking met Van der Velden en hun waardevolle feedback. Bent u na het lezen van dit verhaal ook enthousiast geraakt over elektrisch aangedreven rioolreinigingsmachines? Of heeft u nog vragen hierover? We bespreken de mogelijkheden heel graag met u! Neem contact op met onze verkoopafdeling of bekijk alvast de eCityJet productpagina op de website.