Kees Rijnen (met snor), circa 1997

Rioned bestaat in 2016 alweer 60 jaar. Onder onze collega’s zijn er een aantal die een flink deel van die jaren hebben meegemaakt. Zij kennen de geschiedenis van Rioned als geen ander. Ze waren er zelf bij. Hun verhalen laten op een bijzondere manier de geschiedenis van Rioned zien. Dit is het verhaal van Kees Rijnen. Kees zit elke dag op de weg als servicemonteur voor Rioned.

Kees, je werkt al lange tijd bij Rioned. Hoe lang eigenlijk al?

“Het is alweer 33 jaar geleden dat ik bij Rioned ben begonnen. In maart 1983 om precies te zijn. Ik ben nog aangenomen door Jef Poos, de oprichter en eerste eigenaar van Rior. Het was de tijd waarin de hogedrukmachines in opkomst waren. Voor de service aan die machines zocht Jef Poos een monteur die dat kon. Dat ben ik geworden. Ik herinner me goed hoe het in die tijd ging. Jef Poos tekende nog zelf met een krijtje op de vloer hoe een machine moest worden gemaakt. Dat was dan echt nog een schets. Vervolgens werd zo’n machine eerst gebouwd. Pas daarna werd er een goede tekening van gemaakt zodat er een serie geproduceerd kon worden.”

Je bent servicemonteur. Wat doe je als servicemonteur en ben je dat al die jaren bij Rioned geweest?

“Ik werk vanaf mijn eerste werkdag als servicemonteur bij Rioned. Elke dag zit ik met mijn bus op de weg. Klanten bellen naar Rioned over storingen en reparaties die nodig zijn. Via de afdeling planning hoor ik waar ik heen moet. Tegenwoordig  is dat allemaal heel makkelijk. Je hebt de telefoon bij je. Vroeger ging dat wel even anders. Toen was er geen mobiele telefoon, we hadden een semafoon op zak. Zo’n semafoon gaf alleen een piepsignaal en dan wist je dat je naar de zaak moest bellen. Dus dan moest je onderweg op zoek naar een telefooncel of een andere mogelijkheid om te bellen. Dat was allemaal wat omslachtiger. In mijn bus heb ik verder alles bij de hand voor de meest voorkomende storingen en reparaties. Meestal kan ik een klant meteen helpen, soms met een tijdelijke oplossing. Dat is altijd al zo geweest. In al die jaren rijd ik al met een goed en professioneel uitgeruste bus.”

 

Kees Rijnen
Servicemonteur
Was in maart 2016 alweer 33 jaar bij Rioned in dienst

Hobby: paardensport

Gezin: Heeft 2 dochters en 1 zoon, viert in 2017 zijn 40-jarig huwelijksfeest.

Paardensport is de grote hobby van Kees. Hij heeft zijn hele leven al paarden gehad. In Berkel-Enschot heeft hij een eigen weiland met stallen. Als liefhebber van mennen rijdt hij regelmatig met een paardenwagen en dubbel span paarden de natuur in.

 

 

Mis je in je werk wel eens hoe het er vroeger aan toe ging?

“Vergeleken met vroeger worden onze klanten steeds mondiger en wordt alles zakelijker. Natuurlijk verandert er daardoor iets, maar het wordt er zeker niet slechter van. We leven uiteindelijk in een andere tijd. Klanten kijken bijvoorbeeld rond op internet en zijn dan al goed op de hoogte als je bij ze aankomt voor onderhoud of een reparatie. Vroeger sprong je ook overal bij als dat nodig was. Ik bracht toen ook wel eens machines naar Frankrijk. We hadden toen nog geen open grenzen, dus dan stond je daar zo 2 uur te wachten voor je verder kon. Was dat leuk? Tsja, het had zo z’n charme, maar het was zeker niet efficiënt. Ook onder elkaar, met collega’s, gaat het tegenwoordig anders. Vroeger haalden we echt meer gein uit onder elkaar. Dat kostte ook wel eens werktijd. Dat kan tegenwoordig niet meer. Tenslotte willen we de concurrentie voorblijven. Dat betekent niet dat het slechter is geworden. De onderlinge sfeer is hier erg goed. En we bouwen ook regelmatig een feestje. Als we een leuke order binnenhalen, laat Jan Pieters altijd worstenbrood aanrukken. Dat deed Jef Poos in zijn tijd ook al.”

Hoe zie je de toekomst bij Rioned?

“De buitenwereld staat er niet altijd bij stil en heeft er vaak ook geen idee van, maar de producten in onze branche zijn steeds meer high tech. De rioolbranche is een aantrekkelijke markt en je ziet dan ook hoe we als bedrijf steeds blijven groeien. Niet dat het vanzelf gaat, iedereen moet zijn schouders eronder zetten en zijn steentje bijdragen. Maar dat gebeurt hier ook. Het staat nooit stil bij Rioned. We zijn een vooruitstrevend bedrijf en hebben veel kennis in huis. Ik zie nog veel toekomst voor Rioned.”