Zowel benzine- als dieselmotoren moeten volgens Europese wetgeving voldoen aan bepaalde eisen. En deze eisen worden steeds verder aangescherpt. Het gaat hier met name over de uitstoot van schadelijke stoffen.

Vanaf 2019 mogen de motoren die te veel schadelijke stoffen uitstoten niet meer verkocht worden, en dus wordt er op dit moment, ook bij Rioned, hard gewerkt aan de schonere alternatieven hiervoor. Voor een aantal motoren hebben we al een alternatief paraat. Zo hebben we de ProfiJet Tier 4 afgelopen jaar tijdens de IFAT geïntroduceerd.

We spraken met Marc Soethout, Chief New Product Design bij Rioned over deze aangescherpte emissienormen en wat hiervan precies de gevolgen zijn voor Rioned.

Vanaf 2019 worden de emissie-normen aangescherpt, waarom is dat eigenlijk?

‘’Net als bij auto’s, worden ook aan stationaire dieselmotoren (officieel: ‘Non-Road Mobile Machinery”) steeds strengere milieu eisen gesteld. Conform duidelijke afspraken over de toegestane samenstelling van de uitlaatgassen, zijn deze motoren ook allemaal voorzien van een aanduiding. De eisen die in 2019 gaan gelden (Stage 5) zijn met name veel strenger op roetuitstoot (fijnstof).’’

 

Tabel verschillende fases emissie-uitstoot

‘’Motoren mogen nog maar een bepaalde hoeveelheid roetdeeltjes uitstoten. Dit kan alleen bereikt worden met geregelde roetfilters. Net als bij bijvoorbeeld Euro6 normen voor auto’s gelden voor onze machines/motoren deze Stage / Tier normen.’’

Moeten alle motoren dan aangepast worden?

‘’Nee, de eisen voor dieselmotoren tot 19 kW zijn minder streng. Deze motoren voldoen vaak al zonder roetfilter aan de nieuwe normen. Ook de luchtgekoelde benzinemotoren die we bij Rioned veel gebruiken voldoen straks met minimale aanpassingen aan de nieuwe normen.’’

Voor wie geldt deze nieuwe regelgeving?

‘’Stage 5 gaat gelden in Europa en de vergelijkbare Tier 4 Final in Noord-Amerika. Verder zijn er veel landen buiten Amerika en Europa die zich aan één van deze normen conformeren. De norm geldt voor alle machines met een verbrandingsmotor. Het hangt met name af van het motorvermogen hoe ingrijpend de veranderingen zullen zijn.’’

Wat betekent dit voor Rioned?

‘’Onze motorenfabrikant is druk doende nieuwe motoren te ontwikkelen. Rioned hogedrukmachines zijn zeer compact gebouwd en daar passen deze veelal grotere motoren niet in. Die machines moeten dus opnieuw ontworpen worden.

Ook voor de after sales service verandert er het een en ander omdat de nieuwe motoren complexer zijn vanwege hun besturing en filters.’’

Welke Rioned hogedrukmachines moeten aangepast worden?

‘’Alle machines met een vermogen > 19kW krijgen een nieuwe motor. Dat zijn eigenlijk alle hogedrukmachines behalve de HD30, MiniJet (heeft geen verbrandingsmotor), FlexJet en AquaJet. En de andere machines moeten dus allemaal voor 2020 aangepast zijn.

Wij als engineering afdeling en natuurlijk ook het MT zijn al twee jaar bezig met de voorbereidingen op deze wetswijziging en het bekijken van de juiste alternatieven.’’

Welke alternatieven kunnen we al bieden?

‘’Natuurlijk onze machines met standaard benzinemotoren en met dieselmotoren van 17.5kW. De CityJet Petrol is nu met een 37kW benzinemotor (met catalysator) leverbaar en in de ProfiJet T4 zit een 48kW dieselmotor die al voorbereid is op Stage 5.’’

Motor ProfiJet T4

Wat vind jij van deze aanscherping van de emissie-normen?

‘’Aandacht voor het milieu is heel goed, zeker omdat onze machines vaak in binnensteden gebruikt worden. Het biedt Rioned veel uitdagingen om met goede oplossingen te komen, maar het doel waarvoor we dit doen daar sta ik volledig achter.’’

Voor wie denk je dat dit de grootste impact heeft?

‘’De komende jaren met name voor de machinebouwers die hun machines moeten aanpassen. Daarna voor de klanten omdat de schone motoren serieus duurder zijn. In de toekomst zou de grootste impact moeten gelden voor iedereen. Wanneer de lucht die we met z’n allen inademen weer een beetje schoner is.’’