Op 1 januari 2022 staat Jan Pieters 20 jaar aan het roer bij Rioned. Het is een tijdsbestek waarin het bedrijf een ongekende groei doormaakt. Rioned groeit zelfs door in periodes waarin het wereldwijd economisch niet goed gaat. Die groei gaat gepaard met talrijke uitdagingen en veel veranderingen. De eerste grote verandering is in 2001; in dat jaar vestigt Rioned zich met alle afdelingen in één gebouw in Tilburg.

Succes bereikt samen met alle medewerkers

Jan Pieters: “Vanaf 2001 zaten wij in één gebouw in een gecentraliseerde organisatie. We kwamen van twee locaties en ook al waren we één bedrijf, dingen gaan toch anders. Commerciële mensen kwamen samen met technische, ieder met zijn eigen bedrijfscultuur. We moesten gaan werken aan een gemeenschappelijke nieuwe cultuur. En we moesten de productie gaan vormgeven. Bovendien waren door de Europese eenwording ook de marktomstandigheden aan het veranderen. Kortom: we hadden veel uitdagingen het hoofd te bieden. Samen zijn we daar heel succesvol in geslaagd. Ik zeg met nadruk samen, want alleen door de inzet van al onze mensen konden we succesvol zijn. De naam Rioned staat tegenwoordig dankzij hen wereldwijd synoniem voor een compleet pakket aan hoogwaardige producten en diensten dat bedrijfszekerheid biedt en aansluit bij de wensen van de klanten. Dat is de basis van ons succes. Daarnaast hebben ook andere zaken aan dat succes bijgedragen. Ik denk in het bijzonder aan de groei van de export, aan onze innovatieve kracht en aan de ontwikkeling van onze verhuurtak.”

De export, een aanjager van groei

“Ook de sterk gegroeide export heeft veel bijgedragen aan ons succes. We boeken wereldwijd mooie resultaten en zijn erg succesvol door de ideale combinatie van directe verkoop en distributeurs. Wij zagen al vroeg het belang in om de distributieketen in eigen hand hebben, ook voor onze concurrentiepositie. In België zijn we kort na de eeuwwisseling met rechtstreekse verkoop vanuit Nederland gestart, in 2003 openden we een eigen kantoor in Frankrijk. Dus zonder de tussenschakel van een distributeur. Sinds 2006 doen we dat ook in Engeland. Dat begon met een eigen verkoop- en servicekantoor. Toen we in 2013 Andy Guest Jetters, een Engelse producent van rioolreinigingsapparatuur, overnamen, kregen we daar een volwaardige eigen vestiging, Rioned UK. Inmiddels is het Verenigd Koninkrijk voor ons veruit de grootste markt. De meest recente ontwikkeling is Duitsland. Ook daar verkopen we tegenwoordig onze producten rechtstreeks. Dat is weer een andere constructie. De lijn loopt daar via KaRo. Dat bedrijf werd in 2017 onderdeel van onze moedermaatschappij Heico en is daardoor een zusterbedrijf van Rioned. We zijn nauw betrokken in de bedrijfsvoering waardoor KaRo voor ons een directe toegang tot de Duitse markt is.”. In veel andere landen hebben we erg succesvolle distributeurs waar we al vele jaren mee samenwerken en die in belangrijke mate bijdragen aan de groei van ons bedrijf. 

Innovatie, een van de pijlers van ons succes

“Naast onze groei op de internationale markten is innovatie een van de pijlers van ons succes. We hebben zeer recent de eCityJet ontwikkeld, de eerste volledig elektrische hogedrukmachine ter wereld. Daarin zien wij een duurzame toekomst met heel veel mogelijkheden. Voor bedrijven die groen denken, maar ook voor situaties waarin regelgeving emissieloos werken voorschrijft. Er zijn nu al landen waar bepaalde contracten alleen worden gegeven aan bedrijven die emissieloos kunnen werken. Met voortdurende innovaties spelen wij steeds in op dat soort ontwikkelingen in de markt. Een ander voorbeeld van een belangrijke innovatie is de eControl, ons elektronisch besturingssysteem voor hogedrukmachines. De eControl hebben we ook in meer talen ontwikkeld met het oog op de buitenlandse gebruikers, zelfs in het Chinees. En op korte termijn wordt de nieuwe generatie besturingssystemen geïntroduceerd, de eControl Touch. We innoveren niet alleen onze producten, maar ook onze productieprocessen. Het proefdraaien van nieuwe machines doen we bijvoorbeeld al een aantal jaren in eigen professionele stations. Het water dat we daarbij gebruiken, vangen we weer op voor hergebruik. Zo werken we zo groen en duurzaam mogelijk.”

De ontwikkeling van verhuur en een blik naar de toekomst

“Belangrijk is ook de ontwikkeling van de verhuur van machines. Met name in het Verenigd Koninkrijk heeft dat al een grote vlucht genomen. Een deel van de klanten huurt daar liever dan te investeren in de aanschaf van een machine. Daarom hebben wij daar een verhuurtak opgezet. En die is erg succesvol. Op dit moment hebben wij in Engeland ongeveer 50 bestelauto’s met een ingebouwde machine die wij verhuren. Dat concept zijn we nu ook naar andere landen aan het uitrollen. Hier in Nederland nog op kleine schaal. Voorlopig enkel aanhangers en geen complete bestelauto’s. En ook in Duitsland hebben we al een paar units in de verhuur. Het is een ontwikkeling waarvan we veel verwachten en die we zullen uitbouwen. Het is ook een ontwikkeling die past bij mijn gedachten over de toekomst. Ik denk dat we van puur fabrikant langzaamaan steeds meer een serviceprovider worden. Klanten nemen bij ons dan een oplossing af. Ze huren of leasen een service die ze bij wijze van spreken per uur afrekenen. De machine die wij maken speelt daar een rol in, maar is niet meer het centrale product. Van machinebouwer naar aanbieder van een dienst waar alles op en aan zit. “Keeping your business flowing”, het doel van Rioned, krijgt zo in de toekomst nog meer inhoud.”