Rechts: Jan Pieters, algemeen directeur Rioned

Het begin van de 21ste eeuw is voor Rioned een periode van grote veranderingen. In de tweede helft van 2001 ging de toenmalig directeur Ad Smeulders met pensioen. Jan Pieters werd de nieuwe algemeen directeur. Onder zijn leiding sloeg Rioned nieuwe wegen in. De markt voor rioolmachines was enorm aan het veranderen. Rioned wilde het meest innovatieve bedrijf in die markt zijn. Om die positie te bereiken en vast te houden ging Rioned nog meer inzetten op innovatie. Op de eerste winterdag van 2016 schuiven we bij Jan Pieters aan tafel. Hij praat ons bij over kwaliteit, gebruiksgemak en rioolmachines.

De CityJet, een schot in de roos

Jan Pieters: “Sinds 2002 heeft Rioned veel energie in innovatie gestoken. We waren altijd al vooruitstrevend, bijvoorbeeld door het toepassen van zwenkhaspels en het gebruik van lichte materialen. Maar we vonden dat machines ook sexy mochten zijn. Na 2002 werd design, naast gebruiksvriendelijkheid, dan ook een belangrijk aandachtspunt. In 2003 brachten we een ProfiJet op de markt die ronde vormen had. De traditie tot dat moment was hoekige vormen. Die innovatie was het startsein om heel anders met productontwikkeling bezig te zijn. In 2006 schoten we in de roos met de nieuwe CityJet. De machine had een mooi design, was compact en blonk uit in bedieningsgemak. Dat was compleet nieuw in de markt. En onze klanten waardeerden het enorm. We boden vernieuwing, maar wel gecombineerd met oude vertrouwde gebruikersdegelijkheid. Dat schiep veel vertrouwen.”

 

De CityJet anno 2016

Meer marktaandeel met goede basismachines

Jan Pieters praat verder: “We hebben veel marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk en dat groeit nog steeds. Ook dat danken we aan onze innovatieve kracht. De markt is daar weer heel anders dan in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zijn de waterleidingmaatschappijen verantwoordelijk voor het riool. Traditioneel schaffen die maatschappijen de meest hoogwaardige rioolmachines aan en dat doen ze bij Rioned. Wij zijn al lange tijd huisleverancier van de meeste waterleidingmaatschappijen. Maar er zijn ook particuliere reinigingsbedrijven en die willen goedkopere machines. Ook dat is voor ons een interessante markt. In 2013 hebben we daarom Andy Guest Jetters overgenomen. Via Andy Guest leveren wij goede basismachines en kunnen wij ook de particuliere bedrijven goed bedienen. Uiteindelijk hebben we op die manier veel marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk veroverd.”

 

De UrbanCombi

 

Gespecialiseerd in kleine en middelgrote combi-units

“Vernieuwing zit niet alleen in het ontwerp van onze machines. We zien al lange tijd een groeiende behoefte in de markt aan kleine compacte combi-units. Daarom zijn we ons gaan specialiseren in de kleinere en middelgrote combi-units. Inmiddels hebben we 5 combi-concepten, variërend van 3,5 tot 12 ton. De UrbanCombi, een van die concepten, is nu al een groot succes. Met de  fabrieksuitbreiding die we op dit moment realiseren, kunnen we onze productiecapaciteit van deze kleine en middelgrote combi-units verder vergroten. Tegelijkertijd wordt daarmee ook  de levertijd voor deze machines korter. Daarmee spelen we nog beter in op veranderingen in de markt. En daar blijft het niet bij. Ook ons verkoopapparaat en de aftersales zijn volop in ontwikkeling.” Geanimeerd praat Jan Pieters door over de groei en ambities van Rioned. In een volgend artikel vervolgen we zijn verhaal.

 

Meer weten over onze producten en diensten? Neem contact op met onze klantenservice.