Ondergelopen straat in Tilburg Noord. Bron: Brabants Dagblad

Woensdag 12 juli 2017. Voor de zoveelste keer staan de straten blank in delen van Tilburg. Langdurige regenval maakt het probleem van Tilburg met regenwater weer actueel.  Het rioolstelsel kan al het water niet aan. Voor de bewoners is het dweilen met de kraan open. Er zit maar één ding op: auto’s verzetten voordat ze tot hun bodem in het water staan en dan maar hopen dat het water niet door de voordeur naar binnen komt.

Blauwe aders gaan wateroverlast oplossen

Het gaat nog jaren duren voordat dit probleem definitief is opgelost. Maar dan zijn de inwoners van Tilburg ook van alle wateroverlast verlost. Tilburg werkt er hard aan. De oplossing worden blauwe aders. Verschillende bedrijven werken aan 5 aparte rioolstelsels door heel Tilburg. Die moeten het probleem van de wateroverlast in Tilburg bij hevige regenval gaan oplossen. Wie door de stad rijdt, ziet de werkzaamheden overal. Het is een megaklus waaraan in Tilburg nog tientallen jaren wordt gewerkt.

De ondergrondse gracht van Tilburg

De blauwe aders gaan een soort ondergrondse gracht in Tilburg vormen. Het is een extra riool waarmee overtollig regenwater wordt afgevoerd. Als de klus geklaard is, beschikt de stad over een omvangrijk stelsel van ondergrondse leidingen om het hemelwater af te voeren en te bergen. De buizen van dit nieuwe rioolstelsel zijn groter dan de rioolbuizen die voor het afvoeren van afvalwater naar de rioolwaterzuivering worden gebruikt. Het regenwater dat ermee wordt afgevoerd, gaat naar de gebieden buiten de stad. Daar wordt het verzameld. Onder andere in waterparken. Dit water kan dan vervolgens weer gebruikt worden om watertekorten aan te vullen voor de natuur en de landbouw of voor recreatie.

 

Waterpark Moerenburg in aanleg

Aanleg is een technisch hoogstandje

Het hele project wordt ondergronds uitgevoerd omdat Tilburg weinig ruimte heeft. De waterparken komen aan de rand van de stad. De buizen worden aangelegd door middel van ondergrondse boringen, zogenaamde gesloten frontboringen. Daarbij wordt geboord vanuit een put. Vanuit deze zogenaamde persput worden de buizen de grond ingeperst. De boormachine heeft een roterend boorschild dat de grond losmaakt. Een aanvoerleiding voert water naar de boorkop, dat met de losgemaakte grond een slurry vormt. Een afvoerleiding voert de slurry af. Vanuit de persput worden steeds nieuwe leidingsegmenten achter het boorschild geplaatst. De boring eindigt in een ontvangstput. Het is een mooie techniek om lange afstanden te kunnen afleggen in de ondergrond. Tegelijk veroorzaakt deze techniek zo min mogelijk hinder voor verkeer, omwonenden en aanliggende bedrijven. De eerste blauwe aders liggen er inmiddels. Onder andere in de omgeving van het station. In de zomer van 2017 wordt een ander deel van het project afgerond. Een tracé van maar liefst 3,2 km vanuit Tilburg Noord naar het buitengebied.

Gesloten frontboring, blauwe aders Tilburg. Bron: Van der Ven

Inspectie met camerasystemen

Na realisatie moeten de blauwe aders 80 jaar mee kunnen. Periodieke inspectie blijft dan belangrijk. Daarvoor zijn onder andere speciale camerasystemen nodig, die in deze lange en diepliggende rioolstelsels ingezet kunnen worden.

Wil je meer weten over de apparatuur die Rioned levert voor rioolinspectie? Neem contact op met onze verkoopafdeling.