Aan de slag bij Rioned, dat moet je durven!

Het gonsde al een tijdje rond in ons bedrijf. Sinds 29 maart is het zover. We hebben ons team versterkt met onze eigen specialist Online Marketing & E-Commerce. Haar naam: Maureen Kersten. Maureen gaat de online marketingstrategie van Rioned verder uitbouwen. Zij neemt het stokje over van Nicoline Maes. Nicoline heeft in de afgelopen 2½ jaar de weg geëffend en een zeer stevige basis gelegd. Tijd om beide dames eens stevig aan de tand te voelen. Over hun werk, hun dromen en ambities en natuurlijk ook een beetje over hun privéleven. Op de eerste officiële zomerdag van 2016 zitten we in gesprek.

Nicoline: “Ik geef het stokje vol vertrouwen over.” Maureen: “Ik heb er heel veel zin in.”

Nicoline, 2½ jaar geleden ben je bij Rioned naar binnen gestapt. Hoe was die start?
Nicoline: “Behoorlijk eng. Via mijn kantoorgenoot Perry de Raad van Drimwerk Internet Marketing kwam ik bij Rioned binnen. Tijdens de eerste bijeenkomst was de E-commerce manager van Spartan Tool uit de US aanwezig. Dat maakte het extra spannend. Er lag een plan dat iemand anders al had gemaakt en als onderdeel van dat plan waren een aantal social media kanalen ingericht. Maar er was nog geen uitvoeringsplan. Er was ook nog helemaal geen content geplaatst en niemand had nog een idee welk nieuws leuk en geschikt was om te gaan delen.”

Maar je pitch heeft wel indruk gemaakt. Je bent bij Rioned aan de slag gegaan. Wat was je opdracht?
Nicoline: “Heel scherp omschreven was die niet. Ik had natuurlijk mijn ervaring. Onder andere van mijn tijd bij Bigelow tea. Samen zijn we aan de slag gegaan met het bepalen van doelgroepen, vaststellen van content-categorieën en het opstellen van zoekwoordenlijsten in het Engels en Nederlands. En ik ben begonnen met het intern trainen van de mensen. Mijn eerste stap was om ze vertrouwd te maken met social media. Daarnaast ben ik de Rioned contentstrategie gaan uitleggen. Nu, 2½ jaar later, staat er een stevig fundament.”

Maureen, dat klinkt alsof jouw bed al is gespreid. Of zitten we er dan naast?
Maureen: “Nicoline heeft een hele mooie start gemaakt voor Rioned op online gebied, er ligt een goede basis. Mijn functie is eigenlijk ook deels voortgevloeid uit haar werk, dus daar ben ik haar heel dankbaar voor! De fundering is er, nu moeten we het huis verder gaan opbouwen. Er zijn altijd nieuwe dingen om op te pakken. Dat gaat nu bijvoorbeeld gebeuren met de nieuwe website en webshop.”


Maureen Kersten

Maureen Kersten

Online Marketing & E-Commerce Specialist

23 jaar

Studie: Commerciële economie

Werkte eerder bij Dhatec

Hobby’s: Reizen, shoppen, lekker uit eten gaan
Sport: Hardlopen en bodypump

Is gek op honden


 

Je hebt het over een nieuwe webshop. Is dat een specifieke opdracht waarmee je aan de slag gaat?
Maureen: “Ik ga de strategie van Rioned online verder uitbouwen. Een van de grootste prioriteiten voor de eerste periode is het opzetten van een business-to-business webshop. Zorgen dat er een gebruiksvriendelijke webshop komt waarop productinformatie goed vindbaar is en overzichtelijk wordt weergegeven. En vervolgens kan de gebruiker zijn producten dus ook online bestellen bij Rioned.”

Een hele uitdaging zo’n nieuwe webshop. Wat betekent dat voor de andere online marketing activiteiten?
Maureen: “Ik ben verantwoordelijk voor alle online marketing activiteiten. Dus ook voor het creëren en beheren van content voor de diverse social media kanalen, voor het bloggen en om online de conversatie met de doelgroep van Rioned aan te gaan. Dat deel van het huis heeft Nicoline al helemaal opgebouwd. Aan mij de uitdaging om dat goed te onderhouden en verder uit te bouwen.”

Nicoline, jij draagt het stokje nu over aan Maureen. Loslaten dus. Wat betekent dat voor jou?
Nicoline: “Ik zie dat Maureen al veel weet. Ik zie ook passie en nieuwsgierigheid. Dat is belangrijk om van dit vak een succes te maken. Ik heb daar ook het volste vertrouwen in. Dat maakt het makkelijker om Rioned los te laten. Met veel plezier en ook met dankbaarheid kijk ik terug. Ik heb hier enorm veel geleerd. De tijd bij Rioned heeft mijn carrière voorgoed veranderd. De diepgang op social media en relationshipmarketing is geweldig. Er is zoveel bedrijfs- en producttrots bij Rioned en bij zijn klanten. Je kunt verhalen vertellen die echt ergens over gaan.”


Nicoline Maes

B2B Social Media & Content Marketing Specialist / Trainer

51 jaar

Studie: Interieur design en business administration

Werkte in Amerika voor Creative-Concepts USA

Hobby’s: Reizen en tuinieren

Sport: Skiën, bootcamp en kickboksen

Is gek op honden

  Nicoline Maes

  

Maureen, jij moet het vanaf nu helemaal zelf gaan doen. Voel je je al thuis bij Rioned?
Ik ben op 29 maart begonnen en de eerste weken zijn voorbij gevlogen, dus dat is een goed teken! Ik voel me al goed thuis bij Rioned. Dat komt niet alleen door de fijne informele sfeer die hier heerst. Rioned heeft ook gezorgd dat ik goed kon starten. Er was een introductieweek gepland, met rondleidingen en kennismakingen zodat ik meteen een goed beeld kreeg van het bedrijf en mijn collega’s. Rioned is een mooi bedrijf om voor te werken. Heel innovatief, internationaal, vooruitstrevend en toch met beide voeten op de grond. Dat wordt gewaardeerd, door de werknemers en ook door de klanten. Ik heb er heel veel zin in.”

Tot slot, wat zijn jullie ambities voor de toekomst? Waar dromen jullie van?
Nicoline: “Door mijn ervaring bij Rioned, ben ik bij Wavin terecht gekomen. Ik mocht de resultaten die ik bij Rioned geboekt had, delen met Wavin. De webtraffic bij Rioned is in mijn tijd fors gegroeid, er komen veel meer aanvragen via de website binnen die ook concreet tot verkopen leiden. Wavin was onder de indruk van die resultaten. Naast de contentmarketing voor Wavin Group, mag ik de OC’s (Operating Companies) een half jaar gaan trainen. Een grote nieuwe uitdaging. Wat bij Rioned gelukt is, ga ik nu op nog grotere schaal bij Wavin doen.”

En voor jou Maureen, hoe zien jouw ambities en dromen eruit?
Maureen: “Ik heb een passie voor online marketing. Ik vind het leuk om daarmee bezig te zijn, nieuwe ontwikkelingen te volgen en bedrijven en mensen online zichtbaar en vindbaar te maken. Wat Nicoline bij Rioned heeft neergezet, ga ik nog verder uitbouwen. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel, het is dus belangrijk om continu te blijven vernieuwen. Er zijn genoeg uitdagingen om mee aan de slag te gaan. Dat maakt dit werk ook zo leuk en het houdt je scherp.”